Det skal være enkelt å ta mer bærekraftige valg på Polet.
Les vår årsrapport på våre hjemmesider
Vi jobber hele tiden for å gjøre det enklere for deg som kunde å ta mer bærekraftige valg. For å få til dette må vi ha et bredt utvalg med produkter du kan velge mellom, god merking og god kundeveiledning som gir deg informasjon om varer som er produsert enten med tanke på å ivareta klima og miljø eller arbeidsforhold i vinmarken.
Et produkt kan ha ett eller flere bærekraftige elementer:
- Klimasmart emballasje
Produkter med emballasje som veier under 420 gram per 0,75 liter merkes Klimasmart emballasje.
Lettvekts glassflasker, PET-flasker, plastflasker med pant, bag-in-box, pouch og aluminiumsboks er alle mer klimasmarte valg. - Miljøsertifisert produksjon Produsert i henhold til strenge klima- og miljøkrav, og sertifisert av et uavhengig kontrollorgan. Miljøsertifiserte produsenter jobber for å redusere klimabelastningen både i dyrkingen og produksjonen. Det innebærer å redusere bruken av sprøytemidler, kunstgjødsel, kunstig vanning og energi. I tillegg har de fokus på å sikre biologisk mangfold på og i jorda de dyrker.
- Økologisk
Produsert uten kjemiske sprøytemidler eller kunstgjødsel. Sertifisert av et uavhengig kontrollorgan.
Økologisk vin er laget på druer dyrket uten kjemisk-syntetisk fremstilte sprøytemidler og kunstgjødsel. Produsenten følger strengere regler for tilsetninger, som for eksempel svovel. - Biodynamisk Økologisk sertifisert, men følger i tillegg bestemte regler for bruk av naturlige preparater i tråd med Rudolf Steiner-filosofien. Sertifisert av et uavhengig kontrollorgan. Biodynamisk er en holistisk landbruksmetode som tar hensyn til det naturlige kretsløpet og det lokale økosystemet. Bonden jobber for å produsere sunne matvarer og samtidig styrke det biologiske mangfoldet over og under jorda.
- Sertifisert etisk Tilfredsstiller ekstra strenge krav om etisk produksjon og sertifisert av et uavhengig kontrollorgan. Vi stiller krav om at våre produkter skal være produsert under anstendige arbeidsforhold. Hvis et produkt er merket som sertifisert etisk, går en andel av overskuddet til sosiale formål for arbeiderne hos produsenten, for eksempel økte lønninger eller investering i produksjonen og lokalsamfunnet.
Våre fem symboler for bærekraft er plassert på butikkhyllene og finnes som en grønn trekant i nettbutikken.
Stiller krav
Som monopol er vi en betydelig innkjøper og vi har mulighet til å påvirke den globale drikkevareindustrien.
Fra mai 2024 stiller vi krav til at vin under 250 kroner skal være på klimasmart emballasje, for å kunne selges på Vinmonopolet. Kravet vil tre i kraft januar 2026. Kravet gjelder ikke for vin med bobler. Bobler skaper trykk som gjør at det blir fysisk uegnet med en vektbegrensning på 420 gram.
Etterspørsel avgjør produktutvalget
Vinmonopolet skal ha et produktutvalg som til enhver tid møter etterspørselen til alle som bor i Norge. Utvalget vårt er dynamisk, og produkter som ikke selger tilstrekkelig går ut av sortimentet etter ett år. Det betyr at hva du kjøper er med på å bestemme hvilke produkter utvalget vårt består av.
Det gir dermed en snøballeffekt: Økt salg av produkter med bærekraftselementer fører til økt utvalg av produkter med bærekraftselementer.
Vi skal gi god veiledning om bærekraft
Hos oss får du god veiledning om hvordan drikken smaker og hva den passer til. Men visste du at våre medarbeidere også blir målt på hvordan de veileder deg i bærekraft? Vi kan fortelle om varen er produsert med tanke på klima og miljø eller med ekstra fokus på anstendige arbeidsforhold.
Spør oss om bærekraft!