Dine valg betyr noe!

Det skal være enkelt å ta mer bærekraftige valg på Polet.  

Lesetid: 3 minutterPublisert: 04.03.2024Oppdatert: 25.04.2025

Les vår årsrapport på våre hjemmesider

Vi ønsker å gjøre det enklere for deg å ta bærekraftige valg når du handler på Polet. Men hva gjør et produkt mer bærekraftig? 

Et produkt er mer bærekraftig dersom det tilfredsstiller strenge krav til etisk produksjon, er fremstilt på en mer miljøvennlig måte eller om råvarene dyrkes på en måte som ivaretar klima og miljø.

Et produkt kan ha ett eller flere bærekraftige elementer: 

For å gjøre det lettere å finne disse produktene, merker vi dem med egne symboler i butikkhyllene, eller med en grønn trekant i nettbutikken.

Stiller krav  

Som monopol er vi en betydelig innkjøper, og vi har mulighet til å påvirke den globale drikkevareindustrien.  

I 2024 varslet vi et nytt krav om at all vin under 250 kroner skal være på klimasmart emballasje, for å kunne selges på Vinmonopolet. Kravet gjelder ikke for vin med bobler. Grunnen er at bobler skaper trykk, som gjør at det vanskelig å bruke tynnere glass, plast eller papp 

Det nye kravet er en stor omstilling for leverandørene våre. Vinmonopolet kjøper varer fra om lag 700 norske grossister som igjen har rundt 5000 produsenter i nesten 100 land. For å gi bransjen forutsigbarhet og mulighet til omstilling er det gitt en omstillingstid. Kravet trer derfor i kraft 1. januar 2026, men det er allerede flere leverandører som har gått over til klimasmart emballasje.

Emballasjen betyr noe

Produksjon og transport av tunge glassflasker krever spesielt mye energi. Vi har i lang tid jobbet systematisk med å få flere av produktene våre over på klimasmart emballasje, siden det er emballasjevekten som har mest å si for klimafotavtrykket.  

La oss sammenlikne klimafotavtrykket på en vin på plastflaske fra Australia med en fruktvin på tung glassflaske fra Østlandet.

Elektrisitet: I Australia kommer elektrisk kraft i stor grad fra kull og olje, og alle produkter vil da få en høyere klimatall som følge av dette. Vin produseres imidlertid med relativt lite bruk av elektrisk kraft, så effekten her er liten: Under 30 gram per flaske i differanse.

Transport: Transportveien fra Australia til Norge er svært lang – hele 22.000 km. Her er transportmetoden avgjørende for utslippene. Denne vinen fra Australia blir fraktet i bulk og tappet i Nord-Europa. Bulktransport er så klimaeffektiv at differansen i utslipp når vi sammenlikner Australia og Norge blir overraskende liten: Under 100 gram CO2 i differanse per produkt.  

Emballasje: Glassflasken til den lokale fruktvinen er tung, hele 901 gram, mot plastflasken fra Australia på kun 72 gram. Klimatallet for glassflasken er dermed 847 gram C02, mens plastflasken er 48 gram.  

Når vi summerer, er klimafordelene av å ha produsert varen i Norge anslått til rundt 100 gram CO2 per flaske. Likevel er flasken til den lokale fruktvinen så tung at den ender med et klimagassutslipp som er rundt 700 gram CO2 høyere enn plastflasken fra Australia. I dette tilfellet er det produksjonen av emballasjen som er den store klimaforskjellen.  

Etterspørsel avgjør produktutvalget 

Vinmonopolet skal ha et produktutvalg som til enhver tid møter etterspørselen til alle som bor i Norge. Utvalget vårt er dynamisk, og produkter som ikke selger tilstrekkelig går ut av sortimentet etter ett år. Det betyr at hva du kjøper, er med på å bestemme hvilke produkter utvalget vårt består av.

Det gir dermed en snøballeffekt: Økt salg av produkter med bærekraftselementer fører til økt utvalg av produkter med bærekraftselementer.  

Vi skal gi god veiledning om bærekraft 

Hos oss får du god veiledning om hvordan drikken smaker, og hva den passer til. Men visste du at våre medarbeidere også blir målt på hvordan de veileder deg i bærekraft? Vi kan også fortelle deg om varen er produsert med tanke på klima og miljø eller med ekstra fokus på anstendige arbeidsforhold. 

Spør oss om bærekraft!