Dine valg betyr noe!

Det skal være enkelt å ta mer bærekraftige valg på Polet.  

Lesetid: 1 minuttPublisert: 04.03.2024Oppdatert: 13.05.2024
Illustrasjon: Bjørn Brochmann

Les vår årsrapport på våre hjemmesider

Vi jobber hele tiden for å gjøre det enklere for deg som kunde å ta mer bærekraftige valg. For å få til dette må vi ha et bredt utvalg med produkter du kan velge mellom, god merking og god kundeveiledning som gir deg informasjon om varer som er produsert enten med tanke på å ivareta klima og miljø eller arbeidsforhold i vinmarken. 

Et produkt kan ha ett eller flere bærekraftige elementer: 

  •  
  •  
  •  
  •  

Våre fem symboler for bærekraft er plassert på butikkhyllene og finnes som en grønn trekant i nettbutikken. 

Stiller krav

Som monopol er vi en betydelig innkjøper og vi har mulighet til å påvirke den globale drikkevareindustrien.

Fra mai 2024 stiller vi krav til at vin under 250 kroner skal være på klimasmart emballasje, for å kunne selges på Vinmonopolet. Kravet vil tre i kraft januar 2026. Kravet gjelder ikke for vin med bobler. Bobler skaper trykk som gjør at det blir fysisk uegnet med en vektbegrensning på 420 gram.  

Etterspørsel avgjør produktutvalget

Vinmonopolet skal ha et produktutvalg som til enhver tid møter etterspørselen til alle som bor i Norge. Utvalget vårt er dynamisk, og produkter som ikke selger tilstrekkelig går ut av sortimentet etter ett år. Det betyr at hva du kjøper er med på å bestemme hvilke produkter utvalget vårt består av.  

Det gir dermed en snøballeffekt: Økt salg av produkter med bærekraftselementer fører til økt utvalg av produkter med bærekraftselementer. 

Vi skal gi god veiledning om bærekraft 

Hos oss får du god veiledning om hvordan drikken smaker og hva den passer til. Men visste du at våre medarbeidere også blir målt på hvordan de veileder deg i bærekraft? Vi kan fortelle om varen er produsert med tanke på klima og miljø eller med ekstra fokus på anstendige arbeidsforhold.

Spør oss om bærekraft!