Salg og utvikling

Mens salget av rødvin er på vei nedover, velger flere lette, lyse og alkoholfrie alternativer.

Lesetid: 1 minuttPublisert: 04.03.2024Oppdatert: 14.05.2024
Illustrasjon: Bjørn Brochmann

I 2023 gikk salget på Vinmonopolet ned med 1,8 prosent sammenlignet med 2022. Det er likevel en økning på 16 prosent sammenliknet med før pandemien. Vinmonopolet solgte 95,6 millioner liter i 2023. Dette er tidenes fjerde største salg etter pandemiårene 2020 og 2021, samt 2022.

Færre kjøper rødvin

Rødvin står for 42 prosent av salget. Varegruppen hadde imidlertid en nedgang på 5 prosent i 2023. Dette har vært en trend siden 2005, da rødvin nådde sin historiske topp med drøyt 58 prosent av salget.

Lett og lyst

De lette og lyse produktene, som hvitvin, rosévin, musserende, øl, sider og alkoholfritt, er i vekst. Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på hva man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. I et varmere klima favoriseres salget av lette og lyse kategorier.

20%
Økning i salg av alkoholfritt

Tidenes salg av alkoholfritt

Salget av alkoholfritt økte med 20 prosent i 2023, og for første gang i historien ble det solgt mer enn én million liter alkoholfrie drikker i løpet av et kalenderår.

Les hele års- og bærekraftsrapporten på våre nettsider.

Digital handel øker

Antall handler i butikkene våre var stabilt i 2023 sammenliknet med året før; rundt 40 millioner. Antall kundeordre på nett økte med 11 prosent, og fra 2,5 millioner liter i 2022 til 2,6 millioner liter i 2023.