Hvordan har det seg at et statlig monopol med ansvar for å begrense innbyggernes alkoholinntak, også ligger høyt på omdømmemålinger og har et av verdens største vareutvalg?
Det er ikke tilfeldig at de som handler hos oss, ofte skryter av god kompetanse og service. Vi har gjennom mange år jobbet bevisst for å skape en kunnskapskultur og ta vare på medarbeiderne våre.
– Motiverte og faglig dyktige medarbeidere er nøkkelen til Vinmonopolets kundeservice og gode omdømme, forteller Jenny Godøy.
Hun leder kompetanseutvikling og opplæring, et område som lenge har vært en viktig bærebjelke i Vinmonopolet.
– Vi vet at vi må gjøre oss fortjent til kundenes tillit i hvert eneste kundemøte, og tilpasse oss en utvikling der mange av kundene våre kommer til oss med mye faglig kunnskap og interesse. Derfor jobber vi hele tiden med å utvikle oss og bli bedre.
Øvelse gjør mester
Alle som jobber i Vinmonopolet går gjennom samme grunnopplæring. Deretter har man mulighet til å utvikle seg i ulike retninger. I Polakademiet, Vinmonopolets eget læringsunivers, kan ansatte være med på digitale og fysiske læringsaktiviterer tilpasset ulike kunnskaps- og erfaringsnivå, både alene og sammen med kollegaer. Slik kan de kontinuerlig fylle på med fagkunnskap, bygge kompetanse og finne nye utviklingsmuligheter.
– Vi tror øvelse gjør mester, og jobber derfor mye med teknikk, evnen til å skille ulike smaker fra hverandre, hvordan kommunisere smak og ikke minst mat og vin i kombinasjon. Ingen skal være gode på alt, men til sammen skal en butikk ha ansatte som er gode på det meste, og som møter kundens behov, understreker Godøy.
Bredt vareutvalg
Hånd i hånd med fagkompetansen, jobber Vinmonopolet for å ha bredt og kvalitetssikret utvalg med stor variasjon. Det har Trond Erling Pettersen, leder for varefag og faghandel, god innsikt i.
– Det kan jo virke som et paradoks, at vi som faktisk har et ansvar for å begrense skadevirkningene av alkohol, også tilbyr et av verdens største og bredeste varesortimenter, sier Pettersen.
I 2023 hadde vi 348 butikker spredt utover hele landet og 98 prosent av befolkningen bor nå i en kommune med pol, eller mindre enn 30 km unna nærmeste pol. De som bor lenger unna kan bestille varer hjem uten å måtte betale fraktkostnader. Vinmonopolet har også 22 spesialbutikker som fører et utvidet utvalg av kvalitetsprodukter sammen med det ordinære sortimentet vårt.
Leder for varefag og faghandel, Trond Erling Pettersen forteller at utvalget i hver butikk varierer fra omkring 200 til 4 000 produkter.
Les hele års- og bærekraftsrapporten på våre nettsider.
Utvalget i hver butikk varierer fra omkring 200 til 4 000 produkter, avhengig av størrelse på butikken. De aller fleste av disse produktene tilhører basisutvalget. Dette er produkter som har gjort seg fortjent til en plass i polhyllene, siden det er mange kunder som kjøper dem jevnlig.
- Dette er kjernen i Vinmonopolet. Det er kundene som avgjør utvalget, forteller Pettersen.
Som monopol er det viktig for oss å ha et utvalg som dekker nordmenns ulike preferanser med tanke på for eksempel stil, land eller pris. Derfor er det ikke bare bestselgere i basisutvalget, men også smalere produkter som kundene våre forventer å finne hos en faghandel i verdensklasse.
Bestillingsutvalget
Det finnes hundrevis av leverandører til Vinmonopolet, som skal kunne selge varene sine på et fritt og åpent marked. Siden Vinmonopolet er den eneste salgskanalen i Norge utenom barer og restauranter, får leverandørene selge alle sine produkter gjennom bestillingsutvalget. Det eneste kravet er at varene skal være lovlige, de må være på lager i Norge, og de må levere varen så raskt som mulig til deg som kunde, selv om du bare bestiller én eneste flaske. Det er dette som utgjør bestillingsutvalget, som består av om lag 35 000 produkter.